Wraz z rozwojem produkcji licencyjnej Polskiego Fiata 125p, wzrastały też koszta wynikające z coraz to większej ilości importowanych części, podzespołów itd. Naturalnie w FSO nie wykonywane były od razu wszystkie elementów wchodzących w skład gotowego Polskiego Fiata 125p. W tym momencie jednym z podstawowych warunków było szybkie podjęcie produkcji tychże elementów w naszym kraju. Produkcja tzw.'’Antyimportowa’’ rozpoczyna się już w 1967 roku, a w kolejnych latach w bardzo szybkim tempie starano się tą produkcję opanować. Chodziło głównie o zmniejszenie tzw. kosztów dewizowych, również eksport Polskiego Fiata 125p, szczególnie do krajów zachodnich np. Austrii, Holandii, Finlandii, który zapoczątkowany został już w 1970 roku, przynosić korzyści w postaci niezbędnych dewiz. Szybki rozwój produkcji ''Antyimportowej'', doprowadził do tego, że już w 1970 roku, budowany w oparciu o licencję Polski Fiat 125p, był już niemal w całości polskim samochodem, w praktyce 92% części/podzespołów składających się na ten model, wytwarzanych jest już wówczas w naszym kraju. W ciągu dwóch lat od dostarczenia do montażu w FSO na Żeraniu pierwszych zespołów samochodowych tzw. ''Standardów'', wyprodukowanych w 100% we Włoszech, wartość tych dostaw spadła w 70r do 15%. Wynika z tego, że już w 1970 roku nieliczne tylko części dostarczane były jeszcze przez licencjodawcę, a więc firmę Fiat. Niektóre otrzymywano również w ramach wzajemnej umowy kooperacyjnej z Jugosławii. Główna część osprzętu, odkuwek, odlewów oraz wielu innych mechanizmów wykonywana była przez zakłady krajowe w ramach kooperacji z FSO. Łącznie ponad 2 tys. pozycji dostarczanych było z poza FSO (dane; IV 70r). Dostawcy przedstawiali atest jakościowy gwarantujący wymagany standard, wymuszony przez licencję.
Zakład
|
Co Wytwarzano… |
Brodnica; (Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego) ''ZSM-Polmo'' |
-filtry powietrza -kompletne tłumiki |
Błonie; (Zakłady Mechaniki Precyzyjnej ''ZMP'') |
-zestawy wskaźników, kontrolki itp. |
Bydgoszcz; (Zakłady Taśm Technicznych ‘’PASAMON’’) |
-taśmy do pasów bezpieczeństwa (jedyny krajowy producent – dane 1984r) |
Bydgoszcz; (Spółdzielnia Pracy ‘’TRYB’’) |
-pasy bezpieczeństwa statyczne (dane z lat 80-tych) |
Czarna Białostocka; (Zakład Produkcyjny) |
-pasy bezpieczeństwa statyczne (dane z lat 80-tych) |
Dębica; (Zakłady Opon Samochodowych) DZOS |
-opony/dętki produkcji krajowej w oparciu o dokumentację firmy ''Uniroyal''/ogumienie licencyjne ''Uniroyal'' (ogumienie promieniowe) ogumienie produkowano również w Olsztynie oraz Poznaniu |
Elbląg (Zakłady Tworzyw Sztucznych) ‘’STYREN’’ |
-nakładki tablicy rozdzielczej -listwy mocujące drzwi, w 1970 roku zakład produkował 8 elementów z tworzyw sztucznych (44% produkcji Styrenu) |
Ełk; (Elektrotechnika Motoryzacyjna) |
-wiązki elektryczne |
Gliwice; (Zakład ‘’IZOLA’’) |
-otuliny izolacyjne (od 1971 roku) -wkłady dźwiękochłonne do tłumików (od 1971 roku) |
Gliwice; (Wytwórnia części samochodowych) |
-urządzenia oraz narzędzia specjalne do obsługi i napraw samochodów, w 1970 roku ta grupa wyrobów objęła również narzędzia dla samochodu PF 125p |
Gorzyce; (Zakład ‘’WSK’’) |
-tłoki do wszelkich odmian silników 1300/1500 w 1980 roku w zakładzie tym produkowano 50 typów tłoków, a każdy z nich miał jeszcze dziesiątki tzw. typoszeregów np. PF 125p, miał ich aż ''42'' do różnych odmian. Zakład ten zajmował się również m.in. obróbką bloków silników, produkcją sworzni tłokowych itp. |
Grójec; (Zakłady Tapicerki Samochodowej - Filia FSO) |
-metalowe szkielety siedzeń (dane lata 70-te) (komplet takich siedzeń w 1970 roku ważył 25kg) -tapicerki (dane lata 80-te) -podsufitki (dane lata 80-te) -wykładziny (dane lata 80-te) -pokrywy silnika (dane lata 80-te) -płaty boczne drzwi (dane lata 80-te) |
Kalisz; (Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego) ‘’ZSM’’- POLMO |
-chłodnice -nagrzewnice
|
Kielce; (Fabryka Samochodów Specjalizowanych Polmo-SHL) -zakład bardziej znany jako producent motocykli ‘’SHL’’ oraz pralek ‘’FRANIA’’ |
-tłoczniki, odlewy, odkuwki Choć FSO miała własną tłocznię, wiele pozycji sprowadzano właśnie z zakładu w Kielcach, które produkowały tłoczniki głównie dla samochodów ciężarowych, zakład ten dysponował m.in. wielkimi prasami mechanicznymi produkcji NRD oraz ZSRR |
Kielce; (Zakład ‘’Iskra’’)
|
-świece m.in. dla 125p (typu; FE-65P) Świece o identycznych parametrach, również dedykowane dla samochodów PF 125p/FSO 125p produkował zakład ‘’KLG’’
ich odpowiednikami z importu były m.in.
Champion (N10Y oraz N9Y) BOSCH (W200T30) PAL (14L-7Y) Isolator (FM-14-225/2)
|
Kożuchów; (Zakład Sprzęgieł POLMO) |
-sprzęgła (od 1970 roku) |
Kraków; (Zakład ‘’Unitra-Telpod’’) |
-elektroniczne aparaty zapłonowe (dla FSO 125p 1.3/1.5ME produkcja od 1986 roku) |
Krosno (Fabryka Amortyzatorów) |
-amortyzatory, od 1968 roku na licencji Włoskiej firmy RIV, następnie w oparciu o angielską licencję firmy ‘’Armstrong’’ (amortyzatory typu Armstrong) |
Lublin; (Fabryka Samochodów Ciężarowych) ‘’FSC’’ |
Zakład ten prowadził od 1967 roku typową antyimportową produkcję, obejmującą już w 1970 roku 254 wyroby m.in. -odlewy -odkuwki np. wałów korbowych -resory -śruby oraz wiele innych elementów -koła -obręcze do opon bezdętkowych (od 1983 roku) -wałki rozrządu (dane z 1984 roku) |
Łódź; (Fabryka Osprzętu Samochodowego) ''FOS'' |
-gaźniki na licencji (od 1968 roku) -pompy paliwa w oparciu o licencję włoskiej firmy ‘’CORONA’’/współpraca FIAT (od 1968 roku) -pompy olejowe na licencji (od 1968 roku) |
Ostrowiec Świętokrzyski; (Zakłady Sprzętu Mechanicznego) |
-produkcja chłodnic nowego typu, dotychczas import z Jugosławii od III kwartału 1971 roku |
Piastów (Instytut Przemysłu Gumowego) |
-ponad 180 wyrobów gumowych oraz gumowo-metalowych np. taśmy profilowe do uszczelniania bagażnika, drzwi oraz innych części wozu (od 1967 roku) + trzy wyroby dla fabryki amortyzatorów w Krośnie
Licencja na produkcję PF 125p nie obejmowała ‘’wyrobów gumowych’’, oparte były one na 80 różnych mieszankach, opracowane zostały w IPG (Instytut Przemysłu Gumowego) |
Piastów (Zakłady Akumulatorów) ‘’ZAP’’ |
-akumulatory m.in. dla ‘’125p’’ typu; (6-SC-45) Zakład ten produkował akumulatory m.in. bezpośrednio dla FSO, ponad 80% z nich, było już fabrycznie wypełniona oraz naładowana |
Płock; (Zakład Przemysłu Terenowego) lub Zakład Wykładzin - dane lata 80-te |
-detale np. płyty dźwiękochłonne (od 1970 roku) -wykładziny (dane lata 80-te) |
Poznań (Zakłady Akumulatorów) ‘’Centra’’ |
-akumulatory m.in. dla ‘’125p’’ typu; (6-SC-45) Zakład ten zaopatrywał użytkowników głównie za pośrednictwem polmozbytu |
Praszka; (Zakład Sprzętu Motoryzacyjnego POLMO) |
-układy hamulcowe -pompy wody -pompy olejowe -przekładnie licznika kilometrów |
Pustelnik; (Zakład Przemysłu Terenowego) |
-obicia ścian z tzw. folii -daszki przeciwsłoneczne |
Radom; (Zakład Rzemieślniczy Spółdzielnia) ''Metalowców'' |
-lusterka wsteczne ‘’okrągłe’’(na ramki), w praktyce fabrycznie montowano je od 1971 roku w wersji kombi |
Sandomierz; (Huta Szkła Okiennego) |
-produkcja szyb m.in. hartowanych, warstwowych tzw. klejonych |
Sanok; (Zakład ‘’Stomil’’) |
-wąskoprofilowe paski klinowe początkowo według licencji amerykańskiej firmy’'Gates’’ -ok. 200 elementów gumowych dla samochodów produkcji FSO np. uszczelki |
Skoczków; (Zakład nr 5 FSM) |
-wałki rozrządu produkcja alternatywna, wałki dostarczał również zakład FSC Lublin -obudowy przekładni głównych -wsporniki zacisków hamulca -obudowy mechanizmu różnicowego |
Sosnowiec; (Zakład Sprzętu Motoryzacyjnego) |
-armatura drzwiowa (od 1970 roku) -armatura oświetleniowa (od 1970 roku) -klamki oraz zamki drzwi (dane lata 80-te) -mechanizmy podnoszenia szyb (dane lata 80-te) |
Szczecin; (Fabryka Mechanizmów/Przekładni Samochodowych) |
-układy kierownicze -wały napędowe |
Szczecin; (Fabryka kabli ‘’ZAŁOM’’) |
-kolorowe przewody w polwinicie wyrabianym według włoskich norm, produkcja w pełni opanowana została w styczniu 1970 roku, kiedy to rozpoczęto produkcję seryjną |
Sędziszów Małopolski; (Wytwórnia Filtrów Delta-PZL)
|
-filtry oleju (od IV kwartału 1967 roku), produkt całkowicie polski -filtry oleju oraz paliwa (od 1970 roku), według licencji włoskiej -pokrywy filtrów z blachy ocynkowanej, w 1982 roku 1/3 produkcji była krajowa, pozostałe pokrywy sprowadzano z Francji |
Świdnica; (Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej) ‘’Polmo-Elmot’’
|
-rozruszniki -regulatory napięcia/wibracyjne -sprzęgła elektromagnetyczne -prądnice/alternatory -przekaźniki -poszczególne części do wymienionych powyżej detali
Zakład ten produkował swe wyroby m.in. rozruszniki, gównie w oparciu o licencję firmy Bosch, od 1969 roku opanowano produkcję oraz wytwarzano już je więc we własnym zakresie, stopniowo eliminując import m.in. z Włoch, Jugosławii, Hiszpanii. |
Świdnik; (Zakład Aparatury Precyzyjnej) ''PAFAL''
|
-wskaźniki/czujniki poziomu paliwa -wskaźniki/czujniki temperatury silnika -wskaźniki/czujniki ciśnienia oleju Pafal produkował wskaźniki współpracujące z zegarami produkowanych w Błoniu
|
Tarnowskie Góry; (Fabryka Sprzętu Ratunkowego) ‘’FASER’’ |
-pierwsze pasy bezpieczeństwa dla PF 125p, produkcję rozpoczęto w lipcu 1970 roku |
Tarnów; (Spółdzielnia Rzemieślnicza) ''Metalowców'' |
-pasy bezpieczeństwa statyczne oraz jako jedyny producent krajowy, pasy zwijane tzw. rolkowe/dynamiczne (dane z lat 80-tych) |
Trzebinia Siersza; (Zakład Metalurgiczny ‘’ZM’’) |
-tulejki (od 1970 roku) -panewki łożyskowe (od 1970 roku) |
Warszawa (Łomianki); (Fabryka Wyrobów z Proszków Spiekalnych) |
-części oraz zespoły elektrotechniki samochodowej
|
Warszawa (Marki); (Fabryka Okładzin Ciernych Polmo) |
-okładziny cierne sprzęgłowe/hamulcowe Zakład powstał w 1975 roku, produkcja na licencji firmy ‘’Textar’’ |
Warszawa; (Zakład Produkcji Zespołów Podwozi - Filia FSO) ‘’ZPZP-FSO’’ |
-tylne mosty (produkcja alternatywna do importu) -drążki reakcyjne zawieszenia tylnego -wsporniki mocowań resorów -klamki oraz zamki + kluczyki (głównie do Polonezów) -przewody paliwowe/hamulcowe (głównie do Polonezów) -części zamienne do wyżej wymienionych wyrobów |
Warszawa; (Zakłady Elektrotechniki Motoryzacyjnej) ''Zelmot'' |
-reflektory, wkłady itp. -halogeny przeciwmgłowe/dalekosiężne -cewki zapłonowe ( w 87r jedyny krajowy producent) -aparaty zapłonowe -rozdzielacze zapłonowe -części zamienne do wyżej wymienionych itp. |
Wrocław; (Wytwórnia Pomp Hydraulicznych) |
-zaciski hamulcowe |
Włocławek; (Kujawska Fabryka Manometrów) |
-wskaźniki ciśnienia oleju (nie wiem czy dla FSO) również producent poszukiwanych szczególnie w latach 80-tych wakuometrycznych wskaźników czyli tzw. wakuometrów, a więc wskaźników zużycia paliwa |
Żary; (Huta Szkła Kunice) |
-szyby hartowane (największy krajowy producent) |