Polski Fiat 125p Popular II
Polski Fiat 125p Popular II pojawił się w ofercie: Biura Eksportu Wewnętrznego na początku 1982 roku, zastępują dotychczasową wersję popularną tego samochodu. Zgodnie posiadanymi uprawnieniami dy-rektor FSO w porozumieniu z Polmozbytem decyzją nr. 3/82 z dnia: 19.01.1982r, ustala cenę samocho-dów Popular II na kwotę: 2440 dol. $. Samochody te sprzedawane były w tzw. Eksporcie Wewnętrznym
(sprzedaż dewizowa). O zakresie ich wyposażenia informowały placówki Banku PKO, gdyż to one przyj- mowały zamówienia oraz wpłaty. Poniżej: zestawienie ukazujące różnice wyposażenia sam. Popular II w stosunku do wykonania Standard. Ciekawostka: lista ta nie obejmuje m.in. Ogrzewania Tylnej Szyby (jako opcji brak). Rozwiązanie to nie było stosowane w wersji Popular II, jednak nie było również wypo-sażeniem wówczas występującym jako obowiązkowe w wykonaniu Standard, a jedynie jako dopłata.
W przypadku odbioru sam. wyposażonych w niektóre z ww. elementów PP ''Polmozbyt'' miał obowiązek
pobierać dopłaty w złotówkach według aktualnego (wówczas) cennika. Uściślając: za montowanie wyposażenia nie wcho-dzącego w zakres wersji Popular II, fabryka pobierała
dodatkową opłatę, ustaloną wcześniej przez dyrektora FSO. Polski Fiat 125p Popular II w ofercie utrzymał się do końca czerwca 1982 roku. Od 1 lipca br. wprowadzono
nowe, bardziej atrakcyjne warunki nabywania sam. osobowych w Eksporcie Wewnętrznym. Klienci zamawiający
samo-chody otrzymali możliwość wpłaty 50% ceny w walutach wymiennych lub bonach PKO, resztę dopłacając w złot-ówkach. Zmiany podyktowane zostały chęcią zapobieżenia dalszemu spadkowi
zainteresowania tą formą handlu. W ostatnich miesiącach br. Eksport Wewnętrzny, na skutek zmian kursów walut, wyraźnie się załamał. Po prostu ceny dewizowe nie były
konkurencyjne w stosunku do cen osiąganych na giełdach. Obecne warunki, jak sądzono miały być bardziej opłacalne zarówno dla klientów,
jak i Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Pol-Mot. Równo-cześnie z wprowadzeniem nowych zasad sprzedaży w Eksporcie Wewnętrznym wycofano z oferty omawiane już na wstępie sam.
Popular II, w miejsce których (od 1 lipca br.) wprowadzono z kolei samochody: Polski Fiat 125p w odmianie Standard, w swoim podstawowym ''Ukompletowieniu'', nie obejmującym
tylko: obrotomierza, a zatem bez zasadniczych braków w wyposażeniu, tak jak to miało miejsce w wersji: Popular II. Kolejnym wartym przypo-mnienia faktem jest również to, że sam.
produkcji FSO (jak ustalono), można było odbierać tylko w Warszawie w Polmozbycie przy ul. Stalingradzkiej. Wracając jeszcze do wersji: Standard, w Eksporcie Wewnętrznym cenę tego modelu ustalono
w wysokości: 2.500 dol. $ lub zgodnie z nowymi zasadami, również w formie wpłaty mieszanej tzn. dolarowo-złotówkowej, w przypadku wspomnianej wersji Standard było to: 1
250 dol. $ + 215.500 tys. zł.
Opracowanie: Matek125
Kontakt: kancior125p@onet.pl